Relaxatietherapie

Vele lichamelijke en geestelijke symptomen hebben hun oorsprong in stress die niet ontladen wordt.

Hoe ontstaat stress?

Laten wij kijken hoe dieren reageren. Een konijntje wordt achtervolgd door een vos. Het is in een toestand van volledige stress. Het bloed wordt naar zijn spieren gepompt. Zijn hart slaat sneller. Adrenaline wordt uitgestort. Als het konijntje kan ontsnappen, maakt het sprongen, waardoor hij zijn stress als het ware van zich afschudt.
De mens voelt zich in de huidige maatschappij opgejaagd. Alles moet sneller en er moet meer gedaan worden. Uit angst voor zijn werk probeert de mens dit zotte ritme bij te houden.

relaxatie afbeelding

Wat doet stress?

Wanneer een mens in een stresstoestand (waarin hij moet vechten of vluchten) komt en zich niet kan ontladen of wanneer zijn stress te lang aanhoudt, dan geraakt hij in een uitputtingsfase. Hij wordt vatbaar voor vele aandoeningen.

Stress beschouwt men als één van de belangrijkste ziekmakende factoren van deze tijd.

Bij vele ziekten (bijvoorbeeld hart- en vaatziekten), speelt stress een primaire rol. Bij andere ziekten echter is stress een verzwakkende factor. In elk geval onze immuniteit lijdt onder langdurige stress.

Hoe werkt relaxatietherapie?

De bedoeling is zichzelf terug te vinden. Zichzelf te voelen. Her-ont-dekken dat men een lichaam en geest heeft.
Dit kan door ademhalingstechnieken, meditatie, visualisatie en oefeningen om tot een diepe ontspanning te komen.

Wat mag je verwachten?

Je laat je niet langer door het drukke leven overspoelen. Je bent bewust van een innerlijke rust waardoor stress beter te hanteren is. Je ontdekt nieuwe facetten over jezelf en je krijgt meer vertrouwen. Het wordt gemakkelijker om keuzes in je leven maken.

Wie vindt baat bij relaxatietherapie?

Tegenwoordig heeft iedereen nood aan ontspanning! Preventief aan ontspanning werken is het meest ideale.
Zeker vinden de volgende groepen baat:

• Chronisch zieke patiënten.
  • Mensen die zich regelmatig in stress voelen en daaraan iets willen doen!

De relaxatiebegeleiding kan in mijn praktijk voorafgaan aan een massage of plaatsvinden na een gesprek.